TO JUŻ BYŁO***** 2 kwietnia 2020 - Lekcja 2_ Rzutowanie aksonometryczne

Na początku lekcji proszę o komunikat "jestem" wysłany do mnie (Wioletta Żwirko) na aplikację Messenger, Ci z Was, którzy nie mają takiej możliwości zgłaszają obecność na maila.

 Podręcznik do techniki w formie elektronicznej znajdziesz TUTAJ.



Treść napisaną kolorem niebieskim przepisujemy do zeszytu.
Treść napisaną kolorem czerwonym analizujemy.



Temat: Rzutowanie aksonometryczne.

Będę wiedział:
- co to jest rzut aksonometryczny,
- w jaki sposób powstają rzuty aksonometryczne,
- jak wykreślić w rzutach aksonometrycznych proste bryły
- będę potrafił posługiwać się narzędziami kreślarskimi podczas pracy.

     Przedstawienie przedmiotu w trzech wymiarach nazywamy rzutowaniem aksonometrycznym. To taki rysunek w 3D, widać na nim wysokość, szerokość oraz grubość. Położenie tych płaszczyzn wyznaczają trzy osie: X, Y, Z, gdzie X- grubość, Y- szerokość, Z- wysokość

W rzutowaniu aksonometrycznym wyróżniamy:
- izometrię;
- dimetrię (ukośną i prostokątną).

Patrz, podręcznik  str. 68-69

Polecenie: 
1. Narysuj w zeszycie rzutnię do izometrii (patrz rysunek poniżej) i wykonaj zadanie 1 str 69 zgodnie z zamieszczoną instrukcją. (pamiętaj, by posługiwać się przyborami i narzędziami kreślarskimi. Linie prostopadłe i równoległe kreśliliśmy na zajęciach- patrz zeszyt) 

2. Napisz w jakim rzucie (izometria, dimeria) zostały wykonane rysunki w zadaniu 2/69.

Chłopcy Pani Grażyny wybierają do zrobienia polecenie 1 albo polecenie 2 (chyba, że zdecydują inaczej)

Na Wasze prace /zdjęcia/ czekam do 8 kwietnia


Patrz, podręcznik str. 68-69



                 IZOMETRIA                                                  DIMETRIA



Jesteś dociekliwy- zauważ, że:

- w izometrii osie X, Y, Z oddalone są od siebie o 120° oraz

- na wszystkich osiach wymiary ulegają skróceniu w takim samym stopniu na każdej osi (skala - 1:1)

materiał dodatkowy- SPÓJRZ

- w dimetrii prostokątnej kąt pomiędzy osią Y i Z wynosi 97°, pozostałe dwa kąty mierzą po 131,5°oraz

- na osi X wymiary ulegają skróceniu w skali 1:2, na osiach Y i Z zachowują proporcje 1:1

materiał dodatkowy- SPÓJRZ 

Co to oznacza w praktyce. Wyobraź sobie, ze masz przedmiot o wymiarach:
X- 20,      Y- 40,      Z- 80.

Przeanalizuj jak te długości będą wyglądały w izometrii i dimetrii
x
y
z
IZOMETRIA
1:1
1:1
1:1
Tutaj nic się nie zmieniło
20
40

80

DIMETRIA PROSTOKĄTNA
1:2
1:1
1:1

Zobacz na oś X (wartość na tej osi jest o połowę mniejsza- skala 1:2), reszta bez zmian
10
40
80

      Pamiętaj jestem dostępna w aplikacji Messenger lub pod adresem mailowym wiolka.zwirko@op.pl


PYTAJ MNIE JEŚLI MASZ  

WĄTPLIWOŚCI

JESTEM OD TEGO, 

ŻEBY CI POMÓC





1 komentarz:

  1. Witaj 6f, jest godzina 10:30. zapraszam do pracy.
    Jestem dostępna w aplikacji Messenger oraz pod adresem mailowym wiolka.zwirko@op.pl

    OdpowiedzUsuń

Uczniowie

Drodzy Uczniowie, dziękując Wam i Waszym najbliższym za wspólną pracę podczas zdalnego nauczania, życzę Wam zdrowych i bezpiecznych waka...