Na początku lekcji proszę o komunikat "jestem" wysłany do mnie (Wioletta Żwirko) na aplikację Messenger, Ci z Was, którzy nie mają takiej możliwości zgłaszają obecność na maila.
Podręcznik do techniki w formie elektronicznej znajdziesz TUTAJ.
Treść napisaną kolorem niebieskim przepisujemy do zeszytu.
Treść napisaną kolorem czerwonym analizujemy.
Temat: Rzutowanie aksonometryczne.
Będę wiedział:
- co to jest rzut aksonometryczny,
- w jaki sposób powstają rzuty aksonometryczne,
- jak wykreślić w rzutach aksonometrycznych proste bryły
- będę potrafił posługiwać się narzędziami kreślarskimi podczas pracy.
Przedstawienie przedmiotu w trzech wymiarach nazywamy rzutowaniem aksonometrycznym. To taki rysunek w 3D, widać na nim wysokość, szerokość oraz grubość. Położenie tych płaszczyzn wyznaczają trzy osie: X, Y, Z, gdzie X- grubość, Y- szerokość, Z- wysokość
W rzutowaniu aksonometrycznym wyróżniamy:
- izometrię;
- dimetrię (ukośną i prostokątną).
Patrz, podręcznik str. 68-69
Polecenie:
1. Narysuj w zeszycie rzutnię do izometrii (patrz rysunek poniżej) i wykonaj zadanie 1 str 69 zgodnie z zamieszczoną instrukcją. (pamiętaj, by posługiwać się przyborami i narzędziami kreślarskimi. Linie prostopadłe i równoległe kreśliliśmy na zajęciach- patrz zeszyt)
2. Napisz w jakim rzucie (izometria, dimeria) zostały wykonane rysunki w zadaniu 2/69.
Chłopcy Pani Grażyny wybierają do zrobienia polecenie 1 albo polecenie 2 (chyba, że zdecydują inaczej)
Na Wasze prace /zdjęcia/ czekam do 8 kwietnia
Patrz, podręcznik str. 68-69
IZOMETRIA DIMETRIA
Jesteś dociekliwy- zauważ, że:
- w izometrii osie X, Y, Z oddalone są od siebie o 120° oraz
- na wszystkich osiach wymiary ulegają skróceniu w takim samym stopniu na każdej osi (skala - 1:1)
materiał dodatkowy- SPÓJRZ
- w dimetrii prostokątnej kąt pomiędzy osią Y i Z wynosi 97°, pozostałe dwa kąty mierzą po 131,5°oraz
- na osi X wymiary ulegają skróceniu w skali 1:2, na osiach Y i Z zachowują proporcje 1:1
Co to oznacza w praktyce. Wyobraź sobie, ze masz
przedmiot o wymiarach:
X- 20,
Y- 40, Z- 80.
Przeanalizuj jak te
długości będą wyglądały w izometrii i dimetrii
|
|||
x
|
y
|
z
|
|
IZOMETRIA
|
1:1
|
1:1
|
1:1
|
Tutaj nic się nie zmieniło
|
20
|
40
|
80
|
DIMETRIA PROSTOKĄTNA
|
1:2
|
1:1
|
1:1
|
Zobacz na oś X (wartość na
tej osi jest o połowę mniejsza- skala 1:2), reszta bez zmian
|
10
|
40
|
80
|
Pamiętaj jestem dostępna w aplikacji Messenger lub pod adresem mailowym wiolka.zwirko@op.pl
PYTAJ MNIE JEŚLI MASZ
WĄTPLIWOŚCI-
JESTEM OD TEGO,
ŻEBY CI POMÓC
Witaj 6f, jest godzina 10:30. zapraszam do pracy.
OdpowiedzUsuńJestem dostępna w aplikacji Messenger oraz pod adresem mailowym wiolka.zwirko@op.pl